Redakcja
autokosmetykaopinie.pl
Publikujemy artykuły poradnikowe na różne tematy, aby zapewnić świadomość na temat działania różnych części samochodu. W tym artykule zajmiemy się działaniem akumulatora i kluczowymi kwestiami, które należy mieć na uwadze podczas jego konserwacji.
Akumulator samochodowy to urządzenie elektrochemiczne, które przechowuje i dostarcza energię elektryczną. Kiedy akumulator jest podłączony do zewnętrznego obciążenia, następuje konwersja energii, która powoduje przepływ prądu przez obwód w celu obsługi obciążenia. Energia elektryczna jest dostarczana w akumulatorze poprzez reakcję chemiczną, która zachodzi pomiędzy dwoma różniącymi się płytami zanurzonymi w roztworze elektrolitu.
Kiedy bateria się rozładowuje, zmienia energię chemiczną w elektryczną. Podczas tego procesu akumulator uwalnia zmagazynowaną energię. Podczas ładowania, energia elektryczna jest zamieniana na chemiczną, w wyniku czego bateria może magazynować energię.
Najczęściej spotykane typy to bateria konwencjonalna, bateria o niskich wymaganiach konserwacyjnych, bateria bezobsługowa, bateria bezobsługowa szczelna i bateria rekombinacyjna.
Akumulator składa się z kratek, płyt dodatnich, płyt ujemnych, elementów separujących, elektrolitów, pojemnika, pokryw ogniw, korków odpowietrzających i pojemników ogniw.
Nadtlenek ołowiu i gąbka ołowiana, które wypełniają płyty elementarne są materiałami aktywnymi w akumulatorze. Materiały te stają się aktywne, gdy są zanurzone w elektrolicie. Elektrolit jest cieczą składającą się z kwasu i wody. Generalnie jest to kwas siarkowy (H2SO4). Kwas siarkowy w elektrolicie dostarcza siarczanu, który reaguje chemicznie zarówno z ołowiem jak i nadtlenkiem ołowiu uwalniając energię elektryczną. Kwas siarkowy jest nośnikiem elektronów wewnątrz akumulatora pomiędzy płytami dodatnimi i ujemnymi.
Reakcja chemiczna pomiędzy materiałami aktywnymi na płytach dodatnich i ujemnych oraz kwasem w elektrolicie dostarcza energii elektrycznej. Kiedy akumulator się rozładowuje, ołów zawarty w nadtlenku ołowiu na płytach dodatnich łączy się z rodnikiem siarczanowym (SO4) tworząc siarczan ołowiu (PbSO4).
Podobna reakcja zachodzi na płycie ujemnej. W tej płytce również ołów (Pb) z ujemnego materiału aktywnego łączy się z rodnikiem siarczanowym (SO4) tworząc siarczan ołowiu (PbSO4), materiał obojętny i nieaktywny. Tak więc siarczany ołowiu tworzą się na obu typach płyt w miarę rozładowywania się baterii. Podczas tych reakcji chemicznych, tlen z nadtlenku ołowiu i wodór z kwasu siarkowego łączą się tworząc wodę (H2O). Podczas rozładowywania, kwas zawarty w elektrolicie jest zużywany i zastępowany wodą. Ciężar właściwy elektrolitu maleje w miarę rozładowywania. Pomiar ciężaru właściwego za pomocą hydrometru wskazuje poziom naładowania. Generalnie waha się od 1,265 dla 100% naładowania do 1,120 dla pełnego rozładowania.
Ponowne ładowanie jest procesem odwrotnym do ładowania. Do akumulatora wtłaczany jest prąd elektryczny z takiego źródła jak alternator, generator lub ładowarka. Siarczan ołowiu (PbSO4) na obu płytach rozdziela się na ołów (Pb) i siarczan (SO4). Gdy siarczan (SO4) opuszcza obie płyty, łączy się z wodorem w elektrolicie tworząc kwas siarkowy (H2SO4). W tym samym czasie tlen (O2) w elektrolicie łączy się z ołowiem (Pb) na płytach dodatnich tworząc nadtlenek ołowiu (PbO2). W rezultacie płyty ujemne powracają do pierwotnej formy ołowiu (Pb), a płyty dodatnie do nadtlenku ołowiu (PbO2).
Akumulatory bezobsługowe nie posiadają zdejmowanych pokryw ogniw ani korków. Posiadają one małe otwory wentylacyjne, które zapobiegają wzrostowi ciśnienia gazu w obudowie. Do baterii bezobsługowych nigdy nie dodaje się wody.
Zalety akumulatorów bezobsługowych w porównaniu z akumulatorami konwencjonalnymi.
Wady
Akumulatory hybrydowe
Akumulator hybrydowy
Akumulator hybrydowy nazywany jest również akumulatorem głębokiego cyklu. Łączy w sobie zalety akumulatorów o niskich wymaganiach konserwacyjnych i bezobsługowych. Jest w stanie wytrzymać głębokie cykle i nadal powrócić do 100% swojej pierwotnej pojemności. Cykl głęboki oznacza całkowite rozładowanie baterii przed jej ponownym naładowaniem.
Konstrukcja baterii hybrydowych składa się w około 2,75% ze stopu antymonu na płytach dodatnich i stopu wapnia na płytach wodorowych. Pozwala to akumulatorowi wytrzymać głębokie cykle, zachowując jednocześnie pojemność rezerwową dla lepszej wydajności rozruchu korbowego.
Akumulator rekombinacyjny
Akumulator rekombinacyjny jest w zasadzie ogniwem napięciowym kwasu ołowiowego. Niewielka zmiana w płytach i składnikach elektrolitu eliminuje wytwarzanie wodoru. Podczas ładowania, konwencjonalne lub bezobsługowe akumulatory uwalniają wodór na płytach ujemnych i tlen na płytach dodatnich. Większość wodoru jest uwalniana przez elektrolit w pobliżu płyt ujemnych, gdy bateria osiąga pełne naładowanie. W bateriach rekombinacyjnych płyty ujemne nigdy nie osiągają stanu pełnego naładowania i dlatego powodują niewielkie lub żadne uwalnianie wodoru. Tlen jest uwalniany przy płytach dodatnich, ale przechodzi on przez separatory i rekombinuje z płytami ujemnymi. Praktycznie nie będzie żadnych gazów z baterii. Ponieważ tlen uwalniany przez elektrolit jest zmuszony do rekombinacji z płytami ujemnymi. Takie baterie nazywane są bateriami rekombinacyjnymi lub rekombinacyjnymi elektrolitowymi.
Czynniki wpływające na żywotność baterii
Podczas napełniania elektrolitem, niedostateczne napełnienie powoduje większe stężenie kwasu, który szybciej niszczy płyty w sieci.
Korozja akumulatora jest powszechnie powodowana przez rozlany elektrolit lub kondensację elektrolitu w wyniku gazowania. W obu przypadkach kwas siarkowy z elektrolitu może korodować, przyciągać i niszczyć złącza i zaciski.
Akumulatory mogą być przeładowane przez system ładowania pojazdu lub ładowarkę. W takim przypadku dochodzi do gwałtownej reakcji chemicznej w akumulatorze, która powoduje utratę wody w ogniwach. Może to spowodować wypchnięcie materiałów aktywnych z płyt, co trwale zmniejsza pojemność baterii.
System ładowania pojazdu może nie naładować w pełni akumulatora z powodu zbyt dużej mocy akumulatora, jazdy w trybie stop and go lub usterki w systemie ładowania. We wszystkich tych przypadkach akumulator pracuje w stanie częściowego rozładowania. Akumulator w takim stanie ulega zasiarczeniu, w wyniku czego płyty stają się chemicznie nieodwracalne.
Luźne, przytrzymujące pasy lub pokrywy powodują, że akumulator wpada w wibracje, odbija się podczas pracy pojazdu. Może to spowodować poluzowanie połączeń płyt z taśmami, poluzowanie połączeń kabli, a nawet pęknięcie obudowy akumulatora.
Cykle to po prostu rozładowywanie i doładowywanie akumulatora. Silne i powtarzające się cykle mogą spowodować, że materiał płyt dodatnich oderwie się od kratek i wpadnie do komór osadowych w podstawie obudowy. Problem ten zmniejsza pojemność akumulatora i może prowadzić do przedwczesnego zwarcia pomiędzy płytami.
Środki ostrożności podczas użytkowania akumulatora
Codzienna/częsta kontrola
W powyższym artykule zajęliśmy się informacjami, które mogą pomóc każdemu w uzyskaniu wiedzy na temat działania akumulatorów stosowanych w samochodach. Zagłębianie się w szczegóły wykracza poza zakres tego artykułu. Mamy nadzieję, że pomoże on klientowi w uzyskaniu ogólnej świadomości na temat akumulatora samochodowego.
autokosmetykaopinie.pl
Perfekcyjny wygląd samochodu to pragnienie każdego z nas
Aby uzyskać oczekiwany efekt należy stosować odpowiednie kosmetyki samochodowe
Na łamach naszego portalu przedstawiamy jak osiągnąć zamierzony cel