Redakcja
autokosmetykaopinie.pl
Mycie samochodu na myjni bezdotykowej to niebyt trudne zadanie. Zestaw instrukcji do każdego z programów przeprowadza nas przez kolejne etapy mycia. W zależności od złożoności mechanizmów myjni możemy skorzystać z różnej ilości programów i funkcji. Czy schemat rozpisany przez konstruktora myjni jest zawsze wyznacznikiem właściwego mycia samochodu? Czy każdy samochód może być myty w ten sam sposób? Dowiecie się w poniższym artykule.
Myjnie samochodowe najczęściej posiadają od 4 do 6 programów. Mycie zwykle rozpoczynamy poprzez uruchomienie pierwszego programu, którym jest woda z szamponem, pianą, lub proszkiem aktywnym. Jest to pierwszy etap, dzięki któremu za pomocą aktywnych środków czyszczących osłabimy strukturę brudu i będzie łatwo usunąć go za pomocą spłukiwania. Podczas aplikacji środka czyszczącego na karoserię samochodu powinniśmy pamiętać o odpowiedniej kolejności nakładania preparatu na lakier. Płyn rozprowadzamy po karoserii równomiernymi ruchami, zaczynając od dołu (progi, spody zderzaków, dokładki), a kończąc na dachu samochodu. Ta technika sprawi, że środek czyszczący lepiej osiądzie na lakierze i zyska więcej czasu na przeprowadzenie reakcji z brudem. W efekcie mycie będzie skuteczniejsze i zmniejszymy ryzyko pozostawienia resztek cięższych zanieczyszczeń w newralgicznych punktach pojazdu. Kiedy mowa o używaniu chemii podczas czyszczenia, warto wspomnieć o czyszczeniu kół. Nierzadko trafiamy na myjnię z mocno zabrudzonymi felgami, jednak sama chemia dostępna w automacie jest zbyt słaba, lub niedostosowana do czyszczenia felg. Warto więc zaopatrzyć się w środki do usuwania osadów i zanieczyszczeń metalicznych (deironizer), które pozwolą na oczyszczenie felg między innymi z pyłu hamulcowego. Deironizer możemy zaaplikować na felgi podczas mycia karoserii, należy jednak przestrzegać zaleceń producenta preparatu.
Następnym krokiem jest opłukanie pojazdu ze środków chemicznych. Myjnie często oferują dwa rodzaje wody przeznaczonej do opłukiwania – zwykłą i tzw. demineralizowaną. Opłukiwanie zwykłą wodą pozostawia osady kamienia z sieci wodociągowej, które zagrażają lakierowi naszego samochodu. Warto więc korzystać z opłukiwania wodą demineralizowaną (zmiękczoną), która pozwala na uniknięcie tworzenia się waterspotów, czyli właśnie osadów kamienia na lakierze. W konsekwencji chronimy lakier, a także nie narażamy się na niepotrzebne koszty usuwania waterspotów poprzez polerowanie lakieru, którego koszt jest znacznie wyższy niż właściwe mycie pojazdu. W przypadku opłukiwania również rozpoczynamy od dołu i kończymy na dachu pojazdu. Sprawi to że dokładniej wypłuczemy pozostałości chemii z mniej dostępnych miejsc karoserii i przygotujemy go w lepszy sposób na kolejny krok, którym jest zabezpieczenie hydrowoskiem.
Większość myjni bezdotykowych posiada wśród programów woskowanie samochodu. Po uruchomieniu tego programu, do dyszy tłoczona jest rozgrzana mieszanka wody i tzw. hydrowosku, czyli substancji ( często z domieszką polimerów), która właściwościami przypomina wosk, lub środki typu quick detailer. Jego zadaniem jest zabezpieczenie lakieru i nadanie mu właściwości hydrofobowych. Oczywiście hydrowosk oferowany przez myjnie bezdotykowe nie może się równać z profesjonalnym preparatem dostępnym w sklepach dla detailerów i studiach detailingu. Niemniej jednak jest to dość przydatny program, z którego warto skorzystać, aby przedłużyć żywotność lakieru. Hydrowosk aplikujemy tak samo, jak chemię czyszczącą, od dołu, do góry pojazdu. Po zaaplikowaniu wosku opłukujemy jego resztki za pomocą programu z wodą demineralizowaną.
Ostatnim etapem jest osuszanie samochodu. Wprawdzie stosowanie wody demineralizowanej sprawia, że unikniemy tworzenia się waterspotów i samochód może schnąć samodzielnie, jednak jeśli osuszymy go za pomocą ręczników przed wyjechaniem z myjni, istnieje mniejsze ryzyko że ubrudzi się poprzez osiadanie pyłu na osychającym lakierze. Warto w tym celu wykorzystać grube ręczniki z mikrofibry przeznaczone do osuszania samochodów, dostępne w większości sklepów detailerskich. Po ukończeniu osuszania, samochód jest gotowy do drogi. Możemy również zastosować środek typu quick detailer, aby dodatkowo polepszyć efekt wizualny pojazdu.
W kontekście myjni bezdotykowych, warto wspomnieć o pojazdach zabezpieczonych powłokami ceramicznymi. Nie wymagają one tak złożonego procesu mycia ze względu na odporność zabezpieczonego lakieru na zanieczyszczenie. W przypadku samochodów z powłoką ceramiczną możemy pominąć element hydrowosku, skupiając się na użyciu środka czyszczącego i dokładnym opłukaniu pojazdu wodą demineralizowaną.
Poza wszystkimi wymienionymi wyżej etapami, warto też zwrócić uwagę na miejsce w którym myjemy samochód. Najlepiej znaleźć miejsce i czas w którym nasz pojazd będzie w pełni osłonięty przed promieniami słonecznymi. Samo działanie promieni UV i wysoka temperatura znacznie zmieniają właściwości chemii, której używamy. Przyśpieszone reakcje chemiczne mogą doprowadzić do niepożądanych efektów, np. pozostawienia ciężkich do usunięcia śladów po chemii na lakierze samochodu. Warto więc zadbać o wybór odpowiedniego stanowiska oraz godziny na mycie samochodu.
Wszystkie powyższe rady pomogą nie tylko w utrzymaniu pojazdu w czystości, ale także pozwolą zaoszczędzić odrobinę czasu i pieniędzy. Warto pamiętać jednak o systematyczności i zachowaniu wszystkich środków bezpieczeństwa.
autokosmetykaopinie.pl
Perfekcyjny wygląd samochodu to pragnienie każdego z nas
Aby uzyskać oczekiwany efekt należy stosować odpowiednie kosmetyki samochodowe
Na łamach naszego portalu przedstawiamy jak osiągnąć zamierzony cel