Jak samodzielnie przeprowadzić renowację lakieru samochodu ?

Teoretycznie polerowanie lakieru wydaje się dość poste. Do jego przeprowadzenia potrzebne są tylko maszyna oraz pasta polerska. Jednak najtrudniejszym zadaniem jest doprowadzenie lakieru do takiego wyglądu, by auto prezentowało się jak prosto z salonu samochodowego.

Renowacja lakieru samochodowego

Korekta lakieru rozpoczyna się od likwidacji jego wierzchniej warstwy, która jest utleniona oraz porysowana. Następnie pozostałą powłokę doprowadza się do połysku i gładkości. W lakierach wielowarstwowych zewnętrzna warstwa bezbarwna pełni funkcję ochronną i dlatego nie można jej całkowicie usuwać.

Jednym z podstawowych błędów występujących w trakcie polerowania jest pozostawienie tzw. hologramów. Są to zauważalne skazy lakieru, które uwidaczniają się w momencie, gdy światło pada pod odpowiednim kątem. Do ich powstawania przyczyniają się m.in.:

  • korzystanie ze zbyt ostrej pasty polerskiej lub nadmiernie twardego pada,
  • nierównomierny lub zbyt silny nacisk,
  • lokalne przypalenie lakieru,
  • nadmiernie głębokie spolerowanie lakieru,
  • wykorzystanie zbyt dużej ilości pasty.

Polerowanie maszynowe lakieru

Renowacja lakieru samochodowego krok po kroku

Niezbędnym sprzętem do polerowania lakieru jest maszyna polerska. Tę rolę mogą pełnić:

  • Maszyna rotacyjna - ważne, aby była z regulacją obrotów. Dobre jakościowo urządzenie utrzymuje zadane obroty bez względu na nacisk. W gorszym sprzęcie nacisk może spowodować zwolnienie oraz grzanie się, jednak do rzadkiego użytku jest on wystarczający.
  • Maszyna mimośrodowa z ruchem mimośrodowym wymuszonym - odrobinę wolniejsza, lecz bezpieczniejsza.

Poza tym konieczne są pady polerskie, które posiadają różne twardości i „ostrości” - jedne są przeznaczona do korekty lakieru, zaś inne do wykańczania.

Samodzielna renowacja lakieru samochodowego

Wzrost twardości lakieru przekłada się na konieczność stosowania „ostrzejszego” pada lub tarczy. Warto wiedzieć, że samochody, które przeszły naprawy lakiernicze, najczęściej posiadają na całej powierzchni miękki lakier. Do oceny pozostałej grubości lakieru przydatny jest miernik lakieru. Wśród padów można wyróżnić m.in.:

  • pady z „futrem” - dla twardych lakierów,
  • pady piankowe o różnym stopniu twardości - dla średnich i miękkich lakierów,
  • pady z mikrofibry - ostro tnące i wykończeniowe.

Niezbędne są przynajmniej dwa rodzaje past, przy czym jedna z nich służy do korekty z lakieru, zaś druga przeznaczona jest do nabłyszczania oraz wygładzania.

Renowacja lakieru samochodowego w domu

Istotne jest osłonięcie części, których nie zamierza się pobrudzić. Należy dokładnie umyć lakier, a po nim wskazane jest skorzystanie z glinki, którą pociera się zmoczony lakier.

Rady dotyczące polerowania lakieru:

  • Na pad nanieś bardzo małą ilość pasty, co zapobiegnie wniknięciu jej pomiędzy części blacharskie.
  • Przyłóż się do pojedynczego elementu, jednak go nie przegrzej, a jego temperaturę sprawdzisz dotykiem.
  • Wykończ element - powinno to zająć od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.
  • Do sprawdzenia obecności hologramów możesz wykorzystać sprej tzw. „policjant”, który odsłania lakier. Następnie patrz pod różnymi kątami korzystając z lampy warsztatowej.
  • Korektę lakieru wykonuj na niskich obrotach.
  • Do jednego pada przyporządkuj jedną pastę.

Pad polerski

Do wykończenia polerowanej powierzchni konieczna jest pasta nabłyszczająca, wygładzająca lakier oraz niwelująca hologramy. Na tym etapie niezwykle użyteczna jest polerka mimośrodowa. Wskazówki w tej fazie:

  • Pad powinien być bardzo miękki, wykończeniowy.
  • Skorzystaj z pasty typu „finish”.
  • Podwyższ obroty polerki, ale znacznie zmniejsz nacisk.
  • Pozostałości pasty usuń zmywaczem.
  • Dokładnie przyjrzyj się lakierowi i w razie konieczności kontynuuj pracę.

Końcowym etapem jest zabezpieczenie polerowanej powierzchni. Rady dotyczące tego etapu:

  • Końcowy wygląd lakieru zapewnia chemia ochronno-upiększająca, a więc m.in. specjalne woski, płyny czy polimery.
  • Bardzo dobre efekty gwarantuje stosowanie kombinacji różnych środków.
  • Te preparaty nakładaj bardzo cieniutko. Najlepiej do tego celu nadaje się fragment specjalistycznego aplikatora z gąbki.

Autor

Redakcja

autokosmetykaopinie.pl