Jak prawidłowo używać hamulca ręcznego w sytuacjach awaryjnych?

Jak prawidłowo używać hamulca ręcznego w sytuacjach awaryjnych?

Awarie hamulców zazwyczaj zdarzają się niespodziewanie, dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jak prawidłowo używać hamulca ręcznego, aby zatrzymać samochód i zapobiec wypadkom. Poniżej omówiono prawidłowe użycie hamulca ręcznego w przypadku awarii układu hamulcowego.

Nieprawidłowości w działaniu hamulców.
Awaria układu hamulcowego jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków. Kiedy pedał hamulca jest wciśnięty do końca, ale samochód nie chce się zatrzymać, niektórzy kierowcy gubią się i zapominają o hamulcu ręcznym. Nowoczesne samochody posiadają wiele systemów i czujników ostrzegających o niebezpieczeństwie, ale nie można całkowicie wykluczyć możliwości awarii samochodu.

Awaria hamulca jest z reguły spowodowana utratą ciśnienia w układzie hamulcowym, co prowadzi do wycieku płynu hamulcowego. W rezultacie nie można doprowadzić do skutecznego działania hamulców. W tym przypadku pedał hamulca jest wciśnięty do podłogi, a samochód zwalnia bardzo powoli. W tym miejscu pojawia się hamulec ręczny, który nie jest w żaden sposób połączony z głównym układem hamulcowym i działa za pomocą dodatkowych klocków, które znajdują się w tylnych kołach.

Większość nowoczesnych samochodów nie jest wyposażona w zwykły hamulec ręczny, a w jego elektroniczny odpowiednik. Niektórzy kierowcy uważają, że nie da się go użyć w sytuacji awaryjnej, ale inżynierowie przewidzieli możliwość jego aktywacji nawet przy dużych prędkościach. W momencie aktywacji, siłownik elektryczny zaciska klocki na tylnych kołach, co skutecznie zatrzymuje samochód.

Subtelność zaciągania hamulca ręcznego.
Używając go, trzeba dozować intensywność zaciskania klocków, a jest to zadanie trudne. Dlatego podczas tego hamowania koła są zazwyczaj całkowicie zablokowane. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów możliwe jest hamowanie silnikiem poprzez stopniowe wciskanie pedału przyspieszenia, ale jeśli konieczne jest nagłe zatrzymanie, należy użyć hamulca ręcznego.

Hamulec ręczny można zaciągnąć poprzez naciśnięcie przycisku zwalniającego hamulec ręczny na dźwigni, a następnie delikatne uniesienie hamulca ręcznego, co pozwala zmierzyć siłę przyłożoną do klocków hamulcowych. To delikatne uniesienie hamulca ręcznego i zaciśnięcie klocków hamulcowych optymalnie spowalnia pojazd. Doświadczeni kierowcy hamują jednocześnie hamulcem ręcznym i silnikiem, co minimalizuje obciążenie jednostki napędowej i zmniejsza możliwość zablokowania kół.

Podczas hamowania należy zachować szczególną ostrożność. Należy również pamiętać, że ten sposób hamowania powinien być stosowany bardzo ostrożnie na śliskich drogach. Nie należy stosować tej metody przy wchodzeniu w zakręt, gdyż poślizg jest wtedy gwarantowany.

Sam hamulec ręczny, podobnie jak wszystkie inne elementy pojazdu, wymaga obsługi i konserwacji. Zaleca się co jakiś czas zaciskanie go, co zapobiegnie korozji mechanizmu i przyklejaniu się do części zacisku. Klocki hamulcowe również należy wymieniać co 50 000 do 60 000 km, ponieważ przy aktywnym użytkowaniu szybko się zużywają.

Usterki hamulców zawsze powodują poważne problemy, a jeśli awaria nastąpi podczas jazdy, sytuacja jest niemal katastrofalna. Użycie hamulca ręcznego wymaga najwyższej ostrożności, płynnego dozowania ładunku, co zapobiega całkowitemu zablokowaniu kół.















17.04.2020, 886 wyświetleń.

Autor

Redakcja

autokosmetykaopinie.pl