Jak poprawnie używać myjki ciśnieniowej?

Myjka ciśnieniowa jako najczęściej stosowane narzędzie podczas mycia samochodu, jest urządzeniem doskonale znanym każdemu detailerowi i miłośnikowi motoryzacji. W przypadku pracy z wykorzystaniem myjek ciśnieniowych warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, dzięki którym będziemy w stanie zmaksymalizować siłę  czyszczącą tego urządzenia.

Odległość lancy od lakieru

Podstawą podczas pracy na lakierze samochodowym jest odpowiednie umiejscowienie lancy myjki ciśnieniowej. Dzięki zachowaniu odpowiedniej odległości od lakieru minimalizujemy ryzyko uszkodzenia wierzchniej warstwy lakieru (lakieru bezbarwnego, lub tzw. klaru), która odpowiada za głębię koloru i ochronę lakieru przed erozją. W przypadku zbyt bliskiego kontaktu wody wytłaczanej z lancy pod wysokim ciśnieniem możemy doprowadzić do przyśpieszonej erozji i zedrzeć lakier z bazy, która odpowiada jedynie za barwę samochodu. Ponadto nieumiejętne przesuwanie lancy po powierzchni lakieru, np. poprzez przeciągnięcie strugą wody ułożoną wzdłuż linii ruchu myjki, może doprowadzić do naruszenia struktury lakieru. Podobnie należy uważać w otoczeniu uszczelek drzwi i szyb samochodowych, aby nie doprowadzić do ich pęknięcia. Optymalna odległość od lakieru stanowi ok 20-30cm. Oczywiście może ona ulec zmianie wraz ze zmianami ciśnienia wody.

Ciśnienie wody

Ciśnienie wody to jeden z czynników najbardziej wpływających na jakość i szybkość czyszczenia. Może ono doprowadzić do zwiększenia siły zmywania zanieczyszczeń z lakieru, jak również przy nieumiejętnym wykorzystaniu, do jego uszkodzenia. Jeśli oczekujemy właściwej siły, na pewno nie powinniśmy od razu ustawiać myjki w tryb działania na najwyższych obrotach, a w zamian stopniowo zwiększać ciśnienie wody do zadowalającego nas poziomu. Dzięki temu zminimalizujemy ryzyko przecięcia lakieru, lub uszkodzenia miększych elementów w konstrukcji samochodu. Jeśli zwiększamy ciśnienie, wraz z nim powinna wzrosnąć odległość lancy od lakieru samochodowego. Dzięki temu zabiegowi unikniemy uszkodzeń lakieru.

Schemat poruszania się strumieniem wody po pojeździe

Jeśli przechodzimy do kwestii poruszania się strumienia wody po lakierze, powinniśmy zwrócić uwagę na to, które części karoserii są najbardziej ubrudzone, lub najczęściej brudzą się jako pierwsze. W większości przypadków tymi elementami są progi samochodu, doły drzwi i powierzchnie okalające błotniki i zderzak tylny. Jeśli mamy zamiar dokładnie domyć samochód, powinniśmy zacząć od spryskania go odpowiednią chemią zaczynając właśnie od dołu karoserii, a kończąc na jej górnej części. Podobnie wygląda kwestia spłukiwania z lakieru zanieczyszczeń, które powinniśmy podczas spłukiwania rozpocząć od dołów drzwi i progów.

Temperatura wody

Niektóre myjki wyposażone są w podgrzewacze wody, dzięki czemu mogą operować w zakresie różnorodnych temperatur. W przypadku zastosowania zbyt wysokiej temperatury mycia samochodu, możemy doprowadzić do zmiękczenia i uszkodzenia lakieru samochodu. Jeśli utrzymamy temperaturę na poziomie ok. 45 stopni Celsjusza (lub niższą), powinniśmy domyć większość zabrudzeń, jednocześnie nie uszkadzając lakieru, czy nawet powłok wosku syntetycznego, jeśli takowy zaaplikowaliśmy na karoserię samochodu.

Mamy nadzieję, że powyższe porady będą stanowiły doskonałe przygotowanie do czyszczenia lakieru samochodowego bez ryzyka uszkodzenia go, jak i jakiegokolwiek innego materiału znajdującego się na karoserii samochodu. Jeśli nie czujecie się pewnie w kwestii doboru poszczególnych czynników, lub potrzebujecie instruktażu w kwestii stosowania chemii i myjki, skorzystajcie z tutoriali, znajdujących się na przykład na platformie YouTube, lub skorzystajcie z pomocy profesjonalistów – detailerów i lakierników.

Autor

Redakcja

autokosmetykaopinie.pl