Redakcja
autokosmetykaopinie.pl
W ciągu ostatnich lat nastąpił silny wzrost wykorzystania LPG w przestrzeni samochodowej. Zarówno w modelach wyposażonych przez producentów, jak i w zestawach, LPG jako paliwo samochodowe jest obecnie w powszechnym użyciu.
Kluczowymi czynnikami wpływającymi na wzrost wykorzystania LPG w samochodach była chęć obniżenia kosztów paliwa, względy środowiskowe oraz fundamentalna akceptacja LPG jako dobrej alternatywy dla benzyny i oleju napędowego.
W dzisiejszym artykule, Shiva Shankar , inżynier samochodowy, przygląda się pracy, plusom i minusom silnika LPG. Skontaktuj się z nami w razie jakichkolwiek pytań, a Shiva z chęcią Ci pomoże.
W procesie rafinacji ropy naftowej wydobywa się kilka różnych składników, od prawie stałych (smoła), przez ciekłe (benzyna), po opary gazowe.
LPG jest wtedy, w postaci nieskompresowanej, mieszaniną tych gazów. Zawiera głównie propan i butan i jest wzbogacony pewną ilością środka zapachowego, który może być używany do identyfikacji wycieków.
Podczas przechowywania tego gazu, jest on sprężany co zamienia go w ciecz. Nazywa się go więc skroplonym gazem Petroleus.
Praca silnika na LPG jest podobna do pracy silnika benzynowego. W silniku benzynowym gaźnik samochodu tworzy mieszaninę kropli benzyny i powietrza, które następnie jest doprowadzane do kolektora dolotowego silnika samochodu. Następnie wprowadzana jest iskra, powodująca kontrolowaną eksplozję, która napędza silnik.
LPG może być dość łatwo stosowany również w silniku benzynowym. Podobnie jak w silniku benzynowym, przy podłączeniu LPG i podaniu go na wlocie do gaźnika, opary LPG (zamiast kropli benzyny) mieszają się z powietrzem i są następnie doprowadzane do komory spalania, gdzie następuje proces zapłonu, jak w wersji benzynowej. Podobny mechanizm stosowany jest również w wersjach MPFI.
Dzięki temu silnik benzynowy można łatwo przenieść na LPG, ponieważ proces spalania jest całkowicie taki sam.
Korpus badań nad silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi jest bardziej zaawansowany niż w przypadku silników na LPG. Na przykład, szczegółowe analizy rozwoju płomienia spalania, trybów jazdy, różnych warunków mieszania itp. są dostępne dla procesu spalania silników benzynowych i wysokoprężnych, podczas gdy to samo jest ograniczone dla LPG.
Ważnym czynnikiem wpływającym na osiągi silnika jest współczynnik sprężania. W konwencjonalnym silniku benzynowym ciśnienie mieszanki paliwowo-powietrznej jest najwyższe na końcu skoku sprężania, które jest dodatkowo zwiększane przez ciepło silnika. W rezultacie dostarczenie iskry prowadzi do szybkiego zapłonu. Wysoka wartość opałowa i gęstość energii na jednostkę objętości mieszanki prowadzi do silnego spalania, ale potrzebne jest odpowiednie ciśnienie, aby zapewnić dostępność wystarczającej ilości paliwa w tej jednostce objętości.
Jeśli silnik jest napędzany benzyną, wprowadzane są krople benzyny. Natomiast przy zasilaniu gazem LPG część paliwowa mieszanki jest uwalniana w fazie gazowej. W tym przypadku ważne jest ciśnienie, aby zapewnić wystarczającą ilość paliwa w mieszance. Jest to możliwe dzięki temperaturze: pożądana jest wyższa temperatura paliwa, co zwiększa ciśnienie, a tym samym zapewnia odpowiednią ilość LPG w każdej objętości mieszanki.
Tak więc w LPG istnieje potrzeba rozgrzania silnika tak, aby mieszanka paliwowo-powietrzna była wystarczająco podgrzana, aby umożliwić rozpoczęcie procesu spalania. To właśnie dlatego w większości samochodów wyposażonych w zestaw silnik LPG pracuje przez pewien czas w trybie benzynowym, a następnie przełącza się na tryb LPG, aby silnik był wystarczająco rozgrzany.
Silnik benzynowy Versus, samochód wyposażony w LPG dodaje kilka części. Głównymi elementami zestawu LPG są: zbiornik, parownik, zawory elektromagnetyczne, przełącznik, przyłącza rur i węży.
Parownik jest sercem zestawu LPG. Przyrząd ten zasadniczo redukuje ciśnienie LPG z jego zbiornika, zamieniając ciecz w gaz, który następnie jest przekazywany bezpośrednio do gaźnika.
Zawory elektromagnetyczne to dwa zawory, które regulują przepływ gazu lub benzyny. Są to urządzenia elektromagnetyczne, które odpowiednio zatrzymują przepływ benzyny, gdy samochód jest prowadzony na LPG i odwrotnie zatrzymują przepływ LPG, gdy używana jest benzyna. Zatrzymuje on również przepływ LPG, gdy silnik jest wyłączony.
Zbiornik jest zabezpieczonym urządzeniem, które utrzymuje pod ciśnieniem LPG w postaci ciekłej.
Przełącznik pozwala na przejście z benzyny na LPG i odwrotnie.
Użytkownik zazwyczaj jest skłonny do korzystania z LPG w celu obniżenia kosztów eksploatacji swojego samochodu. Zmniejszony koszt na kilometr wiąże się jednak z inwestycją i konserwacją.
Konserwacja samochodu zasilanego LPG jest w większości aspektów podobna do wersji benzynowej - ponieważ wszystkie elementy są takie same. Oczywiście szczególną uwagę należy zwrócić na utrzymanie w bardzo dobrym stanie zbiornika, zaworów i połączeń rur. W związku z tym konserwacja samochodu na LPG będzie zawsze wyższa niż samochodu na benzynę.
Podczas korzystania z zestawu do zasilania LPG występują takie problemy, jak problemy z uruchomieniem i szarpnięciami. Po długotrwałym użytkowaniu pierścienie mogą się zużywać, co szybko prowadzi do nieprawidłowego ustawienia ciśnienia wtryskiwanego gazu. Środkiem zaradczym jest wymiana pierścieni, co oznaczałoby poważną naprawę.
Głównym przesłaniem posiadania samochodu zasilanego LPG jest oddanie go do serwisu w regularnych odstępach czasu, co pozwoli uniknąć większych napraw zestawu LPG.
Chociaż na ogół samochody zasilane LPG - zarówno firmowe, jak i indywidualne - są certyfikowane i zatwierdzone przez RTO, zdarzały się przypadki rozerwania tych samochodów.
Jednakże podczas kontroli zawsze okazywało się, że te wypadki miały miejsce przy wyposażeniu w gaz w gospodarstwach domowych, a nie przy samochodach z zestawem. Używanie domowych butli z gazem LPG do napędu samochodów jest oczywiście bardzo niebezpieczne - jest nie tylko nielegalne, ale może okazać się śmiertelne. Jednocześnie, oczywiście, nie ma większych obaw o bezpieczeństwo jako takie przy prowadzeniu odpowiednio wyposażonego samochodu.
Niemniej jednak, najważniejszą rzeczą, na jaką należy zwracać uwagę podczas korzystania z LPG, jest przeciek. Źródłem przecieku może być filtr umieszczony nad zbiornikiem, wyłącznik elektromagnetyczny oraz rurociągi. Ogólnie rzecz biorąc, rurociągi ze zbiornika tylnego są prowadzone przez boczne panele wewnątrz komory, aby uniknąć uszkodzenia rur na skutek uderzenia w wyboje, kamienie itp. Każda przeprowadzana regularnie konserwacja będzie wymagała pełnego zbadania tych elementów pod kątem szczelności.
Należy pamiętać, że LPG jest dostarczany z dodatkowym zapachem. Dlatego też, jako środek zapobiegawczy w przypadku jakiegokolwiek zapachu, należy natychmiast wyłączyć silnik, aby zatrzymać przepływ LPG i wezwać władze do natychmiastowego usunięcia problemu.
Jazda samochodem wyposażonym w zestaw LPG, choć dość podobna do jazdy samochodem z silnikiem benzynowym, wiąże się z pewnymi ciekawymi dziwactwami i dla lepszego wykorzystania należy zastosować pewną procedurę.
Najpierw należy uruchomić samochód na benzynę i uruchomić go na kilka minut, aby silnik się rozgrzał. Następnie należy wyłączyć wyłącznik benzynowy, aby odciąć dopływ benzyny. Teraz silnik będzie pracował przez kilka minut z benzyną pozostawioną w gaźniku. W tym momencie można wyłączyć silnik i włączyć go ponownie przy pomocy przyłącza gazu i uruchomić silnik.
Podczas jazdy na LPG osiągi silnika nie będą tak komfortowe jak w przypadku benzyny. Można poczuć hamulec mocy i pickupa. Jednak praca silnika staje się bardziej płynna, gdy silnik się całkowicie rozgrzewa. Szacowana utrata mocy w silniku na LPG wynosi około 10%, co przekłada się na zmniejszenie prędkości maksymalnej o 3% i zmniejszenie przyspieszenia.
Ważnym punktem, o którym należy pamiętać, jest to, że w przypadku długich przejazdów należy upewnić się, że zbiornik LPG jest pełny i pamiętać o następnej stacji LPG dostępnej na trasie. Dobrze jest również przechowywać wystarczającą ilość benzyny do wykorzystania w sytuacjach awaryjnych. W rzeczywistości jednak w miastach LPG jest obecnie dostępny w dużych ilościach, a nawet na terenach wiejskich jest dostępny regularnie. Wiąże się to również z ogromną liczbą riksz bazujących na LPG.
Jednak ogólnie rzecz biorąc, poza pewnymi zmianami w zachowaniu, nie trzeba się zbytnio przejmować stosowaniem LPG.
Kolejnym aspektem związanym z wykorzystaniem LPG jest środowisko naturalne. Ogólnie rzecz biorąc, stosowanie LPG jako paliwa jest uważane za lepsze dla środowiska. Wynika to z faktu, że spalanie LPG jest bardziej kompletne i wydajne niż paliwa benzynowego, co oznacza, że ilość tlenku węgla i węglowodorów jest znacznie mniejsza. Emisja z silnika zasilanego LPG to zazwyczaj tylko dwutlenek węgla i woda, które są stosunkowo nieszkodliwe dla środowiska.
Wniosek
Korzystanie z samochodu na LPG stało się znaną metodą oszczędzania pieniędzy wydawanych na paliwa. Jednak biorąc pod uwagę koszt inwestycji oraz zwiększoną konserwację, kierowca musi przejechać znaczne kilometry, aby uzyskać korzyści finansowe z używania LPG. W połączeniu z utrzymującymi się - choć nieuzasadnionymi - względami bezpieczeństwa, są to czynniki przyczyniające się do tego, że wersje na LPG nie są tak popularne jak wersje na benzynę i olej napędowy. Pewne kłopoty związane z użytkowaniem zniechęcają również ludzi, np. mniejsza moc i problemy z uruchomieniem.
Jednak LPG jako paliwo jest bardzo przyjazny dla środowiska, a w praktyce mentalne blokady w korzystaniu z LPG nie mają większego znaczenia.
Dlatego dla tych ciężkich kierowców, którzy dbają o środowisko naturalne, LPG jest drogą do przebycia. Musisz jednak zdecydować się na LPG montowany fabrycznie, ponieważ zestawy mają zbyt wiele problemów praktycznych z nim związanych.
autokosmetykaopinie.pl
Perfekcyjny wygląd samochodu to pragnienie każdego z nas
Aby uzyskać oczekiwany efekt należy stosować odpowiednie kosmetyki samochodowe
Na łamach naszego portalu przedstawiamy jak osiągnąć zamierzony cel