Czyszczenie komory silnika – sprawdzone sposoby

Komora silnika zawsze jest miejscem najbardziej narażonym na odkładanie się najcięższych zanieczyszczeń i zabrudzeń. Wysokie temperatury, opary unoszące się z silnika, osady drogowe, a także pyły i substancje kleiste tworzą bardzo trwałe i intensywnie zawulkanizowane zanieczyszczenia. Często podczas przeprowadzania kompleksowych napraw, lub przeglądu silnika koniecznością jest oczyszczenie bloku i głowic z zastygniętych płynów eksploatacyjnych i brudu. Dzięki temu zabiegowi nie tylko odświeżamy wartości wizualne komory, ale też ułatwiamy identyfikację potencjalnych zagrożeń i awarii silnika i jego podzespołów.

Czego będziemy potrzebować do oczyszczania komory silnika? Podstawowymi materiałami są tu środek czyszczący i konserwujący, pędzle, mikrofibry, a także myjka ciśnieniowa, lub parowa. Wybór techniki czyszczenia ma duże znaczenie dla łatwości przeprowadzenia tego procesu i pozwala na osiągnięcie różnorodnych efektów. W przypadku oczyszczania komory zanieczyszczonej substancjami takimi jak olej, płyny eksploatacyjne, klej i smoła pochodzące z powierzchni asfaltu, możemy zastosować dwa podejścia. Pierwszym będzie zastosowanie intensywnej chemii i spłukiwanie jej za pomocą wody, natomiast drugim jest zastosowanie odpowiednio zestawionej chemii i myjki parowej.

Mycie myjką ciśnieniową

Myjka ciśnieniowa to najbardziej oczywiste rozwiązanie, jeśli myślimy o czyszczeniu któregokolwiek obiektu. Wysokie ciśnienie wody pozwala na usunięcie z jego powierzchni większości zabrudzeń. Aby dokładnie oczyścić komorę silnika z zanieczyszczeń, powinniśmy zastosować w niej odpowiednią chemię dostosowaną do pracy w takim środowisku. Wielu producentów w swojej  ofercie posiada wysokiej jakości środki dostosowane stricte do prac na silniku. Pozwalają one na dokładne odseparowanie brudu od struktury metalu i plastiku, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa dla uszczelek, plastiku, czy lakieru otoczenia silnika. Po spryskaniu komory możemy dodatkowo rozprowadzić preparat za pomocą pędzelków detailingowych, wpuszczając go w większość zagłębień i przetłoczeń silnika. Po zaaplikowaniu środka powinniśmy pozwolić mu na zareagowanie z zanieczyszczeniami i odseparowanie ich od wybranych powierzchni. Po chwili należy spłukać chemię z powierzchni lakieru, plastiku i metalu. Podczas opłukiwania należy zachować odpowiedni odstęp od poszczególnych elementów silnika takich jak kostki, przewody i np. filtr powietrza. Zamoczenie, lub uszkodzenie powyższych elementów może skutkować np. uszkodzeniem struktury plastiku, rozszczelnieniem niektórych elementów i zawilgoceniem przewodów. Należy więc dostosować wielkość i siłę strumienia wody do oczyszczanej powierzchni. Po oczyszczeniu silnika powinniśmy pozostawić go do wyschnięcia, a następnie po odcieknięciu wody odpalić go na jakiś czas, aby resztki wody odparowały z jego powierzchni.

Mycie parowe

Mycie parowe jest o wiele bezpieczniejszym rozwiązaniem, gdyż minimalizuje ryzyko zawilgocenia kostek stykowych i przewodów elektrycznych. W celu oczyszczenia parowego, powinniśmy skorzystać z odpowiednio dostosowanej myjki parowej wyposażonej w dyszę punktową. Dzięki niej zmaksymalizujemy siłę czyszczenia i jednocześnie uzyskamy największą precyzję oczyszczania. Poza myjką, warto skorzystać ponownie z chemii sprzyjającej odklejaniu brudu od powierzchni lakieru. Dzięki nim możemy ułatwić myjce usuwanie substancji nawet najsilniej zasklepionych na powierzchni elementów mechanicznych. Ponownie w przypadku mycia parowego najpierw aplikujemy chemię do komory silnika za pomocą atomizera i pędzelków, a następnie oczyszczamy silnik i podzespoły parą pod ciśnieniem. Warto pamiętać że temperatura nie powinna wykroczyć poza limit 130 stopni Celsjusza, gdyż w przeciwnym razie można uszkodzić nie tylko delikatne kostki, ale też przewody elastyczne i opaski. Mycie parowe nie wymaga dodatkowego osuszania komory silnika, jednak warto po zakończeniu pracy odpalić silnik i dla pewności pozostawić go do pełnego wysuszenia.

Powyższe porady dotyczą najprostszych i najpopularniejszych sposobów na mycie komory silnika. Jeśli uważacie jednak, że wolicie nie podejmować się takiej pracy, zdecydowanie warto zasięgnąć pomocy detailera. Studia kosmetyki samochodowej posiadają zarówno wiedzę, jak i wyposażenie, które pozwolą na dokładne oczyszczenie nawet najbardziej zanieczyszczonych powierzchni. Pamiętajcie jednak, że kluczem do dokładnego oczyszczenia komory zawsze będą dobra chemia i sprzęt czyszczący, ostrożność i cierpliwość.

Autor

Redakcja

autokosmetykaopinie.pl