Obchody 70-lecia SEAT-a

 

SEAT, producent samochodów, który pomógł zdemokratyzować mobilność w Hiszpanii, przeszedł głęboką transformację od momentu powstania 9 maja 1950 roku.

Produkcja rozpoczęła się w 1953 roku przy 925 pracownikach i tempie 5 samochodów dziennie. Szybko do przodu do 2020 roku i ponad 15 000 osób pracuje w SEAT w Hiszpanii, a sprzedaż w 2019 roku osiągnęła 574 100 sztuk.

Pierwotna nazwa firmy brzmiała Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A., ale została ona oficjalnie zmieniona na SEAT w latach 90-tych.

W ciągu ostatnich 70 lat zbudowano i sprzedano ponad 19 milionów pojazdów w 75 modelach, a teraz SEAT zmierza ku przyszłości kształtowanej przez elektryfikację, cyfryzację i nową mobilność miejską.

Pierwszy eksport SEAT-a do Wielkiej Brytanii miał miejsce we wrześniu 1985 roku i obejmował dwie linie pojazdów: Ibizę Mk 1 i Malagę. Na całym świecie najpopularniejszym SEAT-em wszechczasów jest Ibiza (5,8 miliona sprzedanych egzemplarzy), a za nią plasują się Leon (2,3 miliona), 127 (1,2 miliona), Cordoba (1,03 miliona) i Toledo (1,01 miliona).

Lata 50.

Po założeniu firmy, SEAT zbudował swoją pierwszą fabrykę w barcelońskiej Zona Franca, pod nadzorem pierwszego prezesa SEAT-a, José Ortiz-Echagüe. Ortiz-Echagüe jest równie niezwykły, jak producent, którego pomógł zbudować, nie tylko pracował jako inżynier wojskowy i pilot - został nawet najstarszą osobą, która latała z prędkością ponaddźwiękową - ale także stał się jednym z najbardziej znanych hiszpańskich fotografów. Ortiz-Echagüe, który pomagał budować SEAT-a w latach 50-tych, został później mianowany dożywotnim prezesem honorowym.

13 listopada 1953 roku z taśmy montażowej zjechał pierwszy samochód: SEAT 1400, a w fabryce pracowało zaledwie 925 osób.

W 1957 roku SEAT wprowadza na rynek model 600, zaprojektowany, aby umożliwić hiszpańskim rodzinom mobilność i niezależność, jakiej nie oferował wcześniej żaden samochód w Hiszpanii. Kosztował 65 000 pasetas, czyli równowartość dzisiejszych 340 funtów (390 euro).

W tym samym roku SEAT otwiera w Barcelonie Szkołę Praktykantów, w której do dziś kształci się studentów i która do dziś wyszkoliła ponad 2700 specjalistów.

Lata 60.

Lata 60. to lata kultowego SEAT-a 600, pojazdu, który wprowadził kraj na kołach i ukształtował całe pokolenie. Jego wprowadzenie na rynek sygnalizowało początek fazy masowej motoryzacji w Hiszpanii. Do lata 1973 roku wyprodukowano prawie 800 000 egzemplarzy.

W 1960 roku wprowadzono nowy emblemat, który w 1962 roku został jeszcze bardziej uproszczony, odzwierciedlając zmieniające się oblicze firmy.

W 1965 roku firma po raz pierwszy wyeksportowała SEAT-a 600 do Kolumbii.

Zakład produkcyjny SEAT-a wyprodukował swój milionowy pojazd w 1968 roku.

Lata 70.

W 1971 roku SEAT stał się największą firmą przemysłową w Hiszpanii, a do 1974 roku osiągał obroty przekraczające miliard dolarów rocznie, stając się również ósmym największym europejskim producentem samochodów z ponad dwoma milionami wyprodukowanych pojazdów.

Przejął również zakłady Landaben w Pampelunie, a w 1975 roku rozpoczęło działalność Centrum Techniczne w Martorell.

W tym dziesięcioleciu SEAT rozszerzył swoją ofertę o model 133, pierwszy pojazd zaprojektowany przez SEAT-a; 127, trzeci najlepiej sprzedający się model w historii firmy; a także między innymi 128, 131 i Ritmo.

Zaprezentowany w grudniu 1975 roku SEAT 1200 Sport był pierwszym samochodem, który został w całości zaprojektowany i opracowany w Centrum Technicznym Martorell w Barcelonie. Napędzane silnikiem o pojemności 1197 cm3 generującym 67PS, dwudrzwiowe, czterobiegowe coupe mogło rozpędzić się do prędkości maksymalnej 98 mil na godzinę, a później doprowadziło do powstania mocniejszego, tuningowanego SEAT-a 1430 Sport, który korzystał z tego samego nadwozia.

W 1970 roku SEAT wszedł do sportów motorowych, rywalizując na torach i w rajdach. Od tego czasu sporty motorowe zawsze stanowiły kluczową część DNA SEAT-a i programu, który przyniósł hiszpańskiemu producentowi pokaźną gablotę ze zwycięstwami i tytułami mistrzowskimi, w tym tytuł producenta BTCC (British Touring Car Chanpionship) w 2006 roku i mistrzostwo WTCC w 2008 roku.

Dziś wyścigowy rodowód wywodzący się z SEAT Sport jest kontynuowany przez markę CUPRA, która w tym roku wprowadziła na rynek model Leon Competicion, a także CUPRA TCR i pierwszy na świecie samochód turystyczny z napędem w 100% elektrycznym - CUPRA e-Racer. CUPRA stosuje również technologię i właściwości opracowane na bazie dziedzictwa sportów motorowych w samochodach drogowych, oferując wyrafinowane i zorientowane na osiągi wrażenia z jazdy po drogach.

Lata 80.

Lata osiemdziesiąte dla SEAT-a oznaczały koniec współpracy z Fiatem i początek włączenia do rodziny Grupy Volkswagen, począwszy od 1986 roku. Zmieniono również plakietkę na SEAT-a "S", która jest używana do dziś.

SEAT rozpoczął nadawanie nazw swoim samochodom na cześć hiszpańskich miejscowości, takich jak Ronda, Malaga i Marbella, a także Ibiza w 1984 roku, pojazd ukształtowany na podstawie ołówka legendarnego projektanta motoryzacyjnego, Giorgetto Giugiaro.

Do dziś Ibiza jest najlepiej sprzedającym się modelem w historii marki z prawie sześcioma milionami pojazdów sprzedanych na całym świecie.

SEAT rozpoczął eksport pojazdów do Wielkiej Brytanii we wrześniu 1985 roku, zaczynając od niedawno wprowadzonej na rynek Ibizy Mk.1 i przyjaznego rodzinie sedana Malaga. Od zaledwie dwóch modeli na początku - i sumy sprzedaży w pierwszym roku na poziomie 405 - do zróżnicowanej linii, SEAT jest jednym z najszybciej rozwijających się głównych producentów motoryzacyjnych w kraju, sprzedając 68 800 pojazdów w 2019 roku - rekordzistą trzeci rok z rzędu.

Rozpoczęcie budowy fabryki produkcyjnej w Martorell.

Lata 90.

W 1991 roku na rynek wchodzi SEAT Toledo, pierwszy model SEAT-a opracowany w ramach Grupy Volkswagen.

W 1992 roku w Barcelonie w Hiszpanii odbywają się Igrzyska Olimpijskie, a SEAT zostaje partnerem współpracującym i oficjalnym dostawcą samochodów dla organizacji Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (MKOl).

W 1993 roku, po zaledwie 34 miesiącach prac budowlanych i zainwestowaniu 244,5 miliarda peset (1,47 miliarda euro), zostaje otwarta nowa fabryka SEAT-a w Martorell.

Pierwszy model CUPRA narodził się w 1996 roku, Ibiza CUPRA, w tym samym roku po raz pierwszy zdobyła Puchar Świata w Rajdach Terenowych FIA w klasie 2-litrowej. Tytuł ten był broniony przez dwa kolejne lata.

Dekada zakończyła się wraz z premierą SEAT-a Leona, modelu, który sygnalizował powrót SEAT-a do europejskiego segmentu C.

Lata 2000

Nowe tysiąclecie rozpoczęło się od prezentacji modeli koncepcyjnych Salsa i Tango, które położyły podwaliny pod Ibizę trzeciej generacji i Cordobę drugiej generacji.

Wprowadzenie na rynek SEAT-a Altea w 2004 roku zapoczątkowuje nową generację modeli, podczas gdy w 2005 roku SEAT zaprezentował Leona nowej generacji. Rok później, nowa generacja Ibizy została wprowadzona na rynek.

W 2007 roku firma otworzyła nowe centrum projektowe w Martorell.

SEAT kontynuuje swoje sukcesy w sportach motorowych, ponieważ Jason Plato, jadący SEAT-em Leon TDI, wygrał British Touring Car Championship (BTCC) w 2007 roku. Był to również pierwszy w historii zwycięzca BTCC z silnikiem wysokoprężnym.

W latach 2008 i 2009 SEAT zdobył zarówno tytuły mistrzowskie dla kierowców (Yvan Muller 2008; Gabriele Tarquini 2009), jak i konstruktorów w World Touring Car Championship, a także Independent's Trophy z Tomem Coronelem w 2009 roku.

Lata 2010

Rok 2012 rozpoczął się od długo oczekiwanej trzeciej generacji Leona, a nowy model wskoczył na szczyt rocznych rankingów sprzedaży SEAT-a w całej Europie.

Od 2016 roku SEAT zaczął wprowadzać na rynek swoją gamę SUV-ów, zaczynając od modelu Ateca, a następnie Arona i Tarraco.

CUPRA, wcześniej ramię SEAT-a zajmujące się osiągami, staje się własną firmą, z nowym i ekskluzywnym obiektem otwartym w lutym 2020 roku.

W 2019 roku wprowadzono pierwszy pojazd w pełni elektryczny, SEAT Mii electric.

Rok 2019 był rekordowy dla SEAT-a w Wielkiej Brytanii i na świecie. W Wielkiej Brytanii firma sprzedała 68 800 pojazdów, co stanowi wzrost o 9,5 procent rok do roku, natomiast na świecie dostarczono 574 100 sztuk (wzrost o 10,9 procent). Sprzedaż modelu CUPRA wzrosła o 71 procent dzięki wprowadzeniu do oferty modelu CUPRA Ateca (obok modelu Leon CUPRA).

Lata 2020

Najnowsza dekada rozpoczęła się ofensywą produktową SEAT-a i CUPRY, w ramach której wprowadzono trzy nowe pojazdy w ciągu trzech miesięcy.

W styczniu zaprezentowano nowego SEAT-a Leona, a w lutym i marcu odpowiednio CUPRA Leon i CUPRA Formentor. Wszystkie trzy modele posiadają opcję hybrydowego pojazdu elektrycznego typu plug-in (PHEV).

W ramach tej ofensywy produktowej, która koncentruje się na mobilności elektrycznej, w tym roku pojawi się więcej nowych modeli elektrycznych i hybrydowych typu plug-in, w tym Tarraco PHEV, a także el-Born, który stanie się drugim w 100% elektrycznym pojazdem firmy.

W 2020 roku zostaną również wprowadzone modele eScooter i eKickscooter w ramach kompetencji SEAT-a w zakresie mobilności miejskiej.

Więcej na: http://orlenwir.pl

Autor

Redakcja

autokosmetykaopinie.pl